referentie

Hanneke van Limburg - juni 2017

over de masterclass bij academie De Werker.

Beeldend kunstenaar zijn vind ik een boeiend beroep, bezig zijn in je vakgebied, exposeren, je contacten met collega kunstenaars, noem maar op.
Ik ben altijd nieuwsgierig naar……. gretig om bij te leren en me verder te bekwamen. Zo kwam ik deze masterclass tegen, die in het najaar van 2016 van start ging.
Het bleek een goede beslissing. De kunst te benoemen waarom je werkt zoals je werkt, ik moest het me weer eigen maken. Er kwam veel op mijn pad, maar wat was het boeiend zo met anderen over elkaars werk te praten. Te leren van de feed back en de expertise van de docenten. Je mening te geven over artikelen van kunstenaars en kunstmanifestaties. Te filosoferen en me meer en meer te focussen op mijn werk. Ik kijk terug op een waardevol jaar.
O ja, het woord dat ik jullie zeker niet wil onthouden is sparren. Elkaar scherp houden, kennis delen en nieuwe inzichten krijgen, ik kwam het allemaal tegen! 

referentie

Martina Arrebout - mei 2017

Ideeën vervlogen net zo snel als dat ze kwamen aanwaaien.
Nooit kwam ik er toe om ze uit te werken, laat staan te onderzoeken. Na 2 jaar aan academie de Werker is daar verandering in gekomen.
De opdrachten tijdens de lessen gaven me houvast.
De tijdsdruk gaf me niet de kans om af te dwalen.
Iedere opdracht bracht een nieuwe uitdaging met zich mee.
De feedback tijdens ieder les zorgt er voor dat ik weer verder kan, geeft motivatie om verder te kijken en onderzoeken.
Niet te denken vanuit een vaststaand beeld, maar leren van de ontdekkingen die ik onderweg tegenkom.
Het waren 2 geweldig leerzame jaren en ik kijk uit naar de materclass.
De ontdekkingsreis gaat door en kan alleen maar voor nieuwe verrassingen zorgen.

 

 

referentie

Josephine Banens - mei 2017

Alleen maar intuitief werken had ik wel zo'n beetje gezien. Daarom mijn keuze voor de tweejarige basisopleiding bij academie De Werker. Het viel niet eens mee om om te schakelen. Maar wat was er veel te ontdekken. Materialen, opbouw, elementen, kunstenaars, stijlen, heerlijk vond ik dat scala aan kennis dat mij wekeklijks werd voorgeschoteld. Het allerfijnste was echter de feed back op de werkbespreking. Ik leerde heel anders werken, maar vooral ook kijken naar mijn werk.

De docenten waren zeer ervaren en gedegen in hun begeleiding en commentaar.  Langzaam merkte ik dat ik anders ging werken, dingen maken die ik niet voor mogelijk had gehouden en op een nieuwe manier tot stand gekomen. De kroon op mijn studie was het masterjaar, waarin ik echt gegroeid ben in het maken van mijn werk en het conceptuele denken.

Ik kan deze opleiding aanraden om uit je comfort zone te komen en een nieuwe ontwikkeling in gang wilt zetten.

referentie

Riemer Riemersma - juni 2017

Het eerste jaar van de kernstudie van Academie de Werker, heb ik ervaren als een leerzame en inspirerende periode. Voordat ik deze deeltijd opleiding ging volgen, schilderde ik vooral met acryl op board. Merendeel figuratief … portretten, landschappen, dieren en af en toe heb ik gewerkt met Oost-Indische inkt en collages gemaakt. Door de opdrachten, die we bijna elke week kregen, ben ik hele andere dingen gaan maken. Meer abstract werk van allerlei soorten materialen: textiel, karton, papier, bamboe, borduurgaren enz. En niet alleen werk in het platte vlak, maar ook voor het eerst ruimtelijk werk. Door de opdrachten wordt je gestimuleerd andere wegen te bewandelen en dingen uit te proberen. Soms is dat lastig, maar ik heb dit vooral als een uitdaging gezien. En ook als een soort bevrijding ervaren. Mezelf losmaken van verwachtingen of het toestaan dat dingen mogen mislukken. Het is één grote ontdekkingstocht naar wie ik nu ben en wat ik nu wil maken of verbeelden. Ik ben nog steeds op zoek naar mijzelf of zoals de docenten dit noemen , je “eigen handschrift” vinden. Ik heb in het afgelopen jaar veel geleerd over het toepassen van beeldende middelen, het analyseren van kunstwerken in musea en van de feedback van zowel docenten als mede studenten op mijn werk. Ik ben nog lang niet uitgeleerd en benieuwd naar het tweede jaar. 

referentie

vervolg referentie Riemer Riemersma

Aan het eind van het opleidingsjaar wordt gezamenlijk een expositie ingericht met werk van alle studenten van de opleiding. Dit eindresultaat mogen we dan delen met het publiek. Dat heb ik ervaren als een groot cadeau en een mooie afsluiting. Daarvoor moesten we ook een portfolio maken en visitekaartjes. Het hoort allemaal bij het leerproces en de professie van een kunstenaar. 

Anneke Copier-Vlaar

1 e jaar student.

Het eerste jaar volbracht bij, en het heeft mijn ogen geopend en het heeft me doen inzien dat er nog veel wegen zijn om te bewandelen. 

Het eerste jaar was me bewust te worden, wat beeldende middelen zijn. 

Wat een opdracht doet met ons als studenten....zelfde opdracht, verschillende uitvoeringen...en dat onder de leiding van Maria en Petra....

Ik ben er blanco ingestapt, maar heb er nu al veel geleerd en ik neem aan dat er nog meer bijkomt in het twee jaar.

referentie

Foekje Bajema -  februari 2016
Na jaren van kunstwerken maken op een intuïtieve wijze zocht ik een manier om gerichter te werk te kunnen gaan. De tweejarige kernstudie heeft mij heel veel geleerd over beeldende middelen en hoe ze toe te passen. Een heel fijne ontdekking was ook mijn voorkeur voor geometrische vormen, waar ik eerder meende die alleen te hebben voor organische. Door de opleiding heeft ook het kijken naar andermans kunst een extra dimensie gekregen.
Kort samengevat: deze opleiding betekent voor mij een enorme verrijking.
Last but not least: dit alles werd mogelijk gemaakt door twee zeer toegewijde en vakkundige docenten. Tijdens de lessen wordt je werk uitgebreid besproken en kritisch bevraagd. Wat werkt wel en wat werkt niet? Hoe kun je het beeld sterker maken? Moet er iets bij of iets af? Welke beeldende middelen gebruik je? Etc.

Het mooie van de opleiding is dat je leert om je werk scherper neer te zetten, zonder dat het z'n eigenheid verliest.

referentie

Adriaan Keizer - april 2016

De opleiding laat je op een frisse manier kijken naar je eigen werk en dat van anderen. Je leert in het begin veel over 'beeldende middelen'. Dit is een term die steeds terugkomt. Je leert de beeldende middelen herkennen en je gaat ze gericht toepassen in je eigen werk.

Ik heb het eerste jaar echt ervaren als een ontdekkingsreis. De opdrachten sturen je als het ware op pad, waardoor je nieuwe ontdekkingen doet. Iedereen krijgt dezelfde opdrachten, maar de uitwerkingen zijn totaal verschillend. Echt verrassend wat er allemaal is ontstaan, zowel bij mezelf als bij de anderen.

Hanneke van Limburg - Bic time, tenderness - 2017 - pen op papier
Martina Arrebout	- levensschets - 2017 - assemblage
Josephine Banens - z.t. - 2017 - vlieseline en houtskool

referentie

Hans Lintenbrink -  april 2016
De scholing/training aan de parttime-kunstopleiding de Werker is een dynamisch gebeuren. Naast, waarschijnlijk voor de meeste deelnemers, het opfrissen van kleurenkennis, beeldvorming en beeldtaal, word je aangezet tot het loslaten van je comfortzone.
Ook kritisch kijken naar je eigen werk is een van de belangrijke onderdelen. En mocht er nog een spoor van hobbymatig denken bij je zijn dan wordt dat snel 'afgeleerd'. Je wordt benaderd en behandeld als volwaardig kunstenaar.

Harriët IJkema -  januari 2016
Mijn ervaringen met de deeltijd Kernstudie van Academie DE WERKER, gegeven door Petra te Morsche en Maria de Werker zijn zeer positief. De academie biedt een compleet lesaanbod, er wordt aandacht besteed aan theorie (basisbegrippen, kunstgeschiedenis, filosofie etc.) en praktijkopdrachten. De praktijkopdracht wordt zorgvuldig besproken tijdens de werkbespreking. De nadruk ligt hierbij op het analyseren van het getoonde werk. Dit gebeurt op respectvolle wijze, waarbij je uitgenodigd wordt om het beste uit jezelf te halen.
De academie kan ik iedereen aanraden die zijn/haar kunst naar een hoger niveau wil tillen en wil investeren in zijn/haar professionele ontwikkeling.

expositie 2017 De Werker academie in kunst

referentie

Cecile Kruip -  maart 2016
Twee jaar kunstopleiding:  Brengt je creativiteit en artisticiteit in beweging en laat je werken maken die je niet voor mogelijk had gehouden.
De feedback is pittig, niet altijd fijn, maar raakt aan nieuwe onvermoede lagen in je persoon. De steun van medestudenten verzacht en laat je volhouden. Werken van anderen met precies dezelfde input en opdracht laten je zien hoe divers we zijn: ieders werkelijkheid en fantasie komt tot uitdrukking.

Ida Schiphouwer -  maart 2016
Als je je eigen werk in beeldend opzicht wilt ontwikkelen of je wilt meer weten over het kunstenaarsvak en alles wat daar zo bij komt kijken dan is academie ‘DE WERKER’ heel geschikt om te volgen. Je leert hier niet alleen beter en anders kijken naar je eigen werk maar ook naar het werk van medestudenten en kunstenaars. Buiten de reguliere opleiding om kan men nog extra modules volgen. Verder worden er regelmatig van buitenaf kunstenaars aangetrokken om lezingen en werkbesprekingen te geven. De opdrachten die je in de loop van de opleiding krijgt dwingen je om uit je veilige comfort zone te stappen. Dit bracht mij persoonlijk op nieuwe ideeën en nieuwe mogelijkheden.
Ik heb de opleiding als zeer leerzaam ervaren. Ook de feedback van de docenten en medecursisten waren/zijn zeer waardevol voor mijn verdere ontwikkeling.